середа, 30 грудня 2015 р.

Навіщо людина їсть

Цілі: Ознайомити учнів зі складовими компонентами їжі, з поняттям про корисну їжу та її позитивний вплив на збереження і зміцнення здоров`я дорослих і дітей.
Хід заняття
Гра «Малюнки з виставки»
Учитель роздає малюнки, фотографії, вирізки з газет та журналів, на яких зображено різноманітну їжу, та пропонує вибрати малюнки, де зображена корисна їжа.
Чи було щось однакове на малюнках? Що саме?
Чим вони відрізнялися?
Чи була на малюнках їжа, яку ви не знаєте?
Як ви відрізнили корисну їжу від некорисної? (Учні відповідають на питання.)
Щоб відповісти на наступні запитання, можна провести гру в м`яч. Хто отримує м`яча, той відповідає. Такі вправи мають велике значення для заохочення учнів брати активну участь в обговоренні ситуацій і вчитися аналізувати їх.
1.​ Корисно об`їдатися цукерками та тістечками. Так чи ні?
2.​ Ви повинні їсти 16 разів на день. Так чи ні?
3.​ Ви повинні вживати корисну та свіжу їжу, яка зберігає ваше здоров`я. Так чи ні?
4.​ Ви повинні їсти різноманітні продукти: м`ясо, рибу, молоко. Так чи ні?
5.​ Вам корисно їсти тільки макарони. Так чи ні?
6.​ Ви повинні їсти більше овочів та фруктів, тому що в них багато вітамінів. Так чи ні?
7.​ Корисно їсти смажену масну їжу. Так чи ні?
Учитель робить підсумок гри.
Отже, дітям корисно їсти різноманітні свіжі продукти: молоко, рибу, м`ясо. Не можна вживати якийсь один продукт: тоді ваш організм не отримає потрібних йому речовин. Треба їсти більше овочів та фруктів, тому що там багато вітамінів. Не можна їсти солодощів надмірно, бо це шкодить зубам і шлунку.
Учитель пояснює учням, що люди в усьому світі вживають різноманітну їжу, але вона має бути корисною.
Слово вчителя
Згадаємо, як зводиться будинок. Для закладання фундаменту використовуються цегла, граніт, цемент, великі залізобетонні блоки. На будівництво стін ідуть бетонні блоки або цегла. Поверхи перекривають залізобетонними плитами, вставляють вікна, двері, штукатурять, фарбують. Для будівництва необхідно багато різних матеріалів, деталей.
Наша їжа – теж будiвельний матерiал. І вона також не однакова за своїм складом і значенням для органiзму.
Їжа – основне джерело енергії, яке необхiдне для життєдiяльностi органiзму дюдини. З їжею ми одержуємо поживнi речовини, що сприяють росту i розвитку нашого органiзму, їжа забезпечує органiзм людини основними складовими: бiлками, жирами, вуглеводами, вітамiнами, неорганiчними речовинами та водою; їжу ще називають харчовими продуктами.
Для нормального росту і розвитку організму людини особливо потрiбні вітаміни, їх багато відкрито i досліджено, і позначаються вони лiтерами латинського алфавiту: А, В, С, D тощо. Вiтамiни, мiнеральні солi i вода добре засвоюються органiзмом. Продукти, в яких вони мiстяться, легко перетравлюються. Жири i вуглеводи дають організму енергію, пiсля їхнього перетравлення залишки вiдкладаються в жир i глiкоген. Люди, якi отримують з їжею достатню кiлькiсть вiтамiнiв, значно витривалiшi до захворювань, вiдзначаються бадьорiстю, доброю пам’яттю i працездатнiстю. Про що слiд подбати, забезпечуючи свiй організм поживними речовинами? Наша основна турбота повинна полягати в тому, щоб у продуктах мiстилися всi необхiднi компоненти. Очі, шкiра, волосся, кiстки, м’язи i мозок складаються з різних бiлкiв. Бiлки знаходяться у продуктах рослинного i тваринного походження. Рослиннi бiлки є у горiхах, насiннi рiзних культур, зокрема бобових, крупах, а твариннi – у м’ясi, рибi, яйцях, молочних продуктах тощо. Вуглеводи мiстяться у фруктах, овочах, у насінні зернових, медi, молоцi. Жири сприяють засвоєнню вiтамiнiв. Вони заходяться у маслi, салi, сметанi, олiї тощо. Неорганiчнi речовини (мiнеральнi солi) сприяють нормальному функцiонуванню кiсток, зубiв, кровi, м’язiв. До них належать кальцiй, фосфор, залiзо, йод, магнiй тощо. Вони мiстяться у молоцi, рибi, в зелених овочах, яблуках, печiнцi, м’ясi, чорному хлiбi, крупах (оообливо гречаній), продуктах моря тощо.
Продукти харчування мають бути свiжими, чистими, якісними, щоб вони своєчасно і легко засвоювалися органiзмом. Із харчуванням у нас пов’язанi рiзнi вiдчуття і реакцiї, якi можуть бути як приємнi, так i неприємнi. Здорова людина любить смачно поїсти. Запах i вигляд добре приготовленої їжi викликає у нас апетит, з’являються приємнi смаковi вiдчуття. Цей стан має велике значення, бо завдяки приємним вiдчуттям шлунок людини готується до прийняття їжi, і тодi вона краще перетравлюватиметься. Одноманiтна їжа, її неприємний смак і вигляд, неприваблива обстановка пiд час трапези, поспiх знижують апетит. Це, відповiдно, і впливає на поведiнку людини за столом. Вона їсть без задоволення, намагаючись швидше закiнчити споживання їжi.
Недостатньо перетравлена їжа вимагає бiльшої кiлькостi соків травлення, видiлення яких при поганому апетитi сповiльнюється. У результатi таких умов шлунок і кишечник працюють iз перевантаженням, i їжа гiрше перетравлюється. А тому велике значення має iндивiдуальний вибiр їжi загалом і окремих страв зокрема, тобто певний рацiон. Кажуть, що кожна людина має власні потреби в їжi. Чому? Для росту організму потрiбно бiльше поживних речовин, нiж для пiдтримання його життєдiяльностi. Тому дiти повиннi споживати їжу, багату на поживнi речовини. Вибираючи раціон, слiд враховувати, щоб страви мiстили рiзноскладовi компоненти. Хлопчики витрачають бiльше енергії, а тому потребують бiльше поживних речовин, нiж дiвчатка. Люди, якi одужують пiсля хвороби, потребують бiльше поживних речовин, нiж здоровi, а тi люди, якi багато працюють (фiзично чи розумово), витрачаючи багато енергії, мусять її поповнити за рахунок повноцiнної їжi.
Гра “Завджи, іноді, ніколи”
На столі стоїть кошик. У ньому – цукерка, йогурт, лимон, квасоля в банцi, рiдина для миття посуду, плавлений засіб, засiб для чищення, шпроти в банцi, картопля, капуста, булочка, цвiтна капуста, лiки, цибуля, банан, груша, морква, горiхи. Дiти по черзi виходять i беруть iз кошика будь-який предмет. Учнi класу за допомогою жестiв закiнчують речення: “Цi продукти можна їсти ...” (Завжди – великий палець правої руки вгору, iнодi – великий палець вбік, нiколи – вниз.)
Чи подобаються вам однi страви бiльше за iншi?
Назви страви, якi полюбляєш. (Учнi вiдповiдають.)
Слово вчителя
У всiх є власнi смаковi уподобання. Хтось бiльше полюбляє м’яснi продукти, а не рибу, – i навпаки. Декому смакують молоко і каші або страви з овочiв і фруктiв. Є й такi, якi намагаються їсти й пити лише “смачненьке”: копчену ковбасу, морозиво, чiпси, пирiжки, шоколад, пепсi-колу. А чи потрiбно при виборі їжi орієнтуватися лише на власнi уподобання? Для вiдповiдi на це запитання можна провести мiнi-дискусії за наступними запитаннями.
1. У чiпсах немає вiтамiнів. Чи потрiбно їх їсти щодня?
2. Кока-кола і пепсi-кола містять батато цукру та речовин, якi впливають на перетравлювання їжi. Поміркуй, чи потрiбно пити такi напої щодня.
Слово вчителя
Їжа, яку називають “штучною”, насичена штучними барвниками, речовинами, якi перешкоджають її псуванню. Таку їжу недоцільно вживати, адже вона, хоча й смачна, шкодить здоров’ю. Часом у яскравих пакетах і пляшках мiстяться продукти, некорисні для здоров’я.
У кожнiй родинi – свої традицiї харчування. В Українi є багато родин, у яких переважно вживають страви української кухні. У щоденному меню страви з м’яса,риби, молока, круп, овочів і фруктів, якi варять, смажать, тушкують, заквашують, сушать. Вживають також страви нацiональних кухонь: росiйської (пельмані, щi, пироги); грузинської (шашлики, хачапурi, сулугуні); китайської (локшину, чай, маринованi овочі); iталiйської (піццу, спагеттi) тощо. Сучаснi сiм’ї харчуються або традицiйно, або використовують страви кухонь iнших народiв.
Інформацiя для вчителя
Характер харчування людей залежить вiд багатьох чинників: соціально-економiчного становища людини, iсторичних умов, природно-географічного положення, напрямку господарської діяльності тощо. Важливою складовою частиною матерiальної культури кожного народу є його їжа. Протягом багатьох рокiв в Українi встановлювалася певна культура харчування. Їжа українців за часом уживання та престижнiстю подiляється на дві великі групи: щоденну і святкову; за вмiстом основного продукту – на овочеву, молочну, круп’яну, м’ясну, фруктову та комбiновану.
У щоденному харчуванні українцiв чiльне мiсце посiдає хлiб. Із поколiння в поколiння передавалось шанобливе ставлення людей до хлiба. Важливу роль вiдiграє хлiб у багатьох звичаях і традицiях. Хлiбом i сiллю зустрiчають дорогих гостей, рідних. Хлiбом проводжають молодих до шлюбу, хлiб приносять у дім новонародженого.
Велику роль у харчуванні українцiв вiдiграють овочi (картопля, капуста, буряк, цибуля, часник, огiрки, помiдори, морква, кабачки, редиска, редька тощо) та бобовi (горох, квасоля). З насiння льону, конопель, соняшнику виробляють олiю, яка має оздоровче значення. На зиму солять огiрки, капусту, помiдори. Важливими харчовими продуктами є молоко i молочнокислi продукти (сметана, масло, сир, кефiр тощо), м’ясо птицi (курей, гусей, качок, iндикiв) та яйця. Найпоширенiшою стравою є борщ.
До складу святкових страв входить обрядова їжа, яка виконує релігійну функцiю i без якої обряд не може вiдбуватися. Традиційну святкову та обрядову їжу можна подiлити на двi групи: страви до сімейних свят та обрядiв (днi народження, весiлля, похорон, поминки) та їжа на календарнi свята, серед яких слiд вiдзначити різдвянi i великоднi свята. На цi свята готуються спецiальнi страви. Їжа у цi днi вiдрiзняється вищою, нiж щоденна, калорiйнiстю, кращими смаковими якостями. Поряд iз корисними традицiями у нас побутують i шкiдливi. Так, чомусь прийнято подавати багато страв, досить насичених жиром i м’ясними продуктами, навіть на поминках. Алкогольнi напої у святковi і поминальнi днi є обов’язковим атрибутом. Зараз важко сказати, чому це стало традицією, однак iз цим треба боротися. Адже це не лише шкiдливо для здоров’я, але i не додає культури нашому традиційному харчуванню.
Слово вчителя
Навіщо людина їсть? Розiбратись у цьому ти спробуєш сам. Поміркуй i дай вiдповiдi на запитання.
1. Навіщо машину заправляють бензином?
Мащина “їсть” бензин. Її заправляють бензином, щоб вона могла їхати, набирати швидкiсть, перевозити людей.
2. Навiщо телевiвор вмикають у розетку?
Телевiзор “їсть” електрику. Його вмикають в електричну розетку, тому що без електрики вiн не буде працювати.
З. Навiщо людина їсть?
Людина приймає їжу для того, щоб бути сильною, працювати, навчатися у школi, гратися з друзями, допомагати батькам, ходити, бiгати, смiятися.
Отже, людина їсть, щоб жити!
Скiльки людина їсть? Пригадай, скiльки їжi ти з’їдаєш за один раз. В обiд, наприклад, тарiлочку супу, кашу з котлетою, огiрок, шматочок хлiба та компот. За скiданком та вечерею i того менше. У цiлому, не так вже й багато.
А уяви собi, що за все своє життя людина з’їдає понад 50 т їжi. Це цiлий вантажний вагон. Багато це чи мало? Спробуй порiвняти.
​ Голодкий удав здатен проковтнути здобич майже уполовину власної ваги.
​ Маленька миша землерийка лише за одну добу з’їдає їжі в 4 рази бiльше, нiж важить сама.
​ Клiщi здатнi з’їсти за один раз стільки їжi, що їх маса збільшується в 220 разiв.
Не важко зробити висновок, що людина їсть не так вже й багато порiвняно з iншими тваринами. Добова норма вживання дорослою людиною становить приблизно лише 1/20 частку маси її тiла.
Знаючи власну вагу, пiдрахуй, скiльки в середньому за добу ти повинен з’їсти рiзноманiтної їжi. (Учнi пiдраховують.)
Якщо людина їсть забагато, то в неї з’являється надмірна вага. Вона товстiшає, стає незграбною, їй важко працювати, ходити, стрибати, вона швидко втомлюється.
Але якщо людина їсть замало – органiзм виснажується. Вона стає млявою, слабкою, хворобливою.
Отже, їсти треба стiльки, скiльки потребує органiзм!
А як практично дiзнатися, скiльки ж треба їсти? Це не важко зробити i самому. Для цього достатньо тричi на рiк виміряти свою масу тiла i зрiст у шкiльному медичному кабiнетi. У лікаря обов’язково є спецiальнi таблицi для визначення нормальної маси тiла. Якщо твої показники відповідають табличним даним – все гаразд, а якщо нi, то лiкар пiдкаже, що треба робити: зменшити апетит чи бiльше їсти.
Наприкiнцi години спiлкування вчитель пропонує вивчити основнi правила здорового харчування.
1. Приймати їжу слiд 4 рази на день. Три прийоми їжi є основними: снiданок, обiд, вечеря, а четвертий – другий снiданок або полуденок – є додатковим.
2. Якщо заняття у школi проводяться в першу змiну, ти повинен пообiдати пiсля повернення зi школи додому, а якщо у другу змiну – перед тим, як iти до школи.
3. Нiколи не забувай вимити руки з милом перед їдою, а пiсля прийому їжi прополоскати рот теплою водою.
4. Твоя їжа повинна бути рiзноманiтною, мати усi необхiднi компоненти.
5. Нiколи не переїдай, навiть якщо їжа дуже смачна. Це зашкодить твоєму шлунку.
6. Не вживай на нiч чай, каву, какао. Вони збуджують твою нервову систему.
7. Цукерки, морозиво, солодку воду краще замiнити на овочi та фрукти, вони кориснi для твого органiзму. Для тебе буде достатньо однiєї цукерки і однiєї склянки солодкої води на день.
8. Не забувай, що тобi потрiбно випивати не менше 3–4 скл. молока на день.
9. Ходи на огляд до зубного лiкаря не менше 2 – 3 разiв на рiк, навiть якщо iз зубами та яснами все гараад. Таким чином можна попередити розвиток карiєсу і запалення ясен на самому початку, а також одержати вiд лiкаря декiлька корисних порад.
10. Твердо запам’ятай: зуби слiд чистити двiчi на день. Обов’язково виконуй це правило.
11. Не забувай пiсля їди прибрати за собою брудний посуд і подякувати дорослим за смачну їжу.

Немає коментарів:

Дописати коментар